MMRC-uppdateringar

Nu har jag kommit ett steg längre med MMRC. Under hösten tog jag nya tag med mjukvaran och gjorde en ny version av växelstyrningen. Den blev lite enklare uppbyggd och kanske lite mer lättbegriplig (för den som programmerar själv).

Jag har nu testat den versionen på en av mina egna moduler och ser att den fungerar, även om det alltid går att göra lite bättre.

Mönsterkort

Sen tidigare hade jag ju skapat ett mönsterkort för att samla några lösa komponenter och ha bättre anslutningar till servon och styrpanel. Detta har nu kompletterats med en version som ska kunna hantera 3-vägs och korsningsväxlar. Men jag har ännu inte beställt det så jag vet inte om det fungerar.

Den version som hanterar en växel (plus en ”motväxel” för spårbyte eller skyddsväxel) finns nu att ladda ner på https://github.com/mekanoid/MMRC-pcb. Du kan även beställa den direkt hos Aisler .

3D-utskrifter

Jag har haft behov av en låda för växelstyrningen samt ett fäste för lådan. Jag har därför konstruerat en låda med plats för kretskortsdator och ett mönsterkort.

Även filerna till denna låda finns på Github för den som vill göra egna lådor.

Mer användbart

Nu börjar MMRC bli lite mer användbart – även om det än så länge bara är växelstyrning som är tillräckligt komplett. Tanken är nu att koppla ihop en kretskortsdator med anpassningskortet som grund för styrningen.

Till detta kan man sedan skriva ut och koppla ihop en styrplatta som är gjord för att sättas i kanten på en model eller bana.

Man placerar sedan kretskortsdator & anpassningkort i sin låda och fäster den under modulen eller anläggningen. Därefter är det bara att ansluta styrplatta, servo(n) och strömförsörjning.

Inställningar trådlöst

Numera är det också möjligt att ställa in enheten och servona via en mobiltelefon. Enheten skapar sitt eget lilla nätverk som man kopplar upp sig mot och via en webbsida kan man göra de inställningar som behövs.

Mina nästa steg är nog att testa den nya versionen i verkligheten. Samtidigt ska jag försöka ta en del bilder och skriva lite förklaringar. Jag återkommer.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.