Kretskort & modul

Under sommaren har jag inte gjort så mycket kring MMRC. Istället har jag ägnat lite fritid till att bygga vidare på en modul som ska komplettera min hemmabana med en förgrening.

Det har varit en hel del pyssel med förgreningsmodulen, för den är dubbelspårig och har även växlar för att kunna byta spår (vänster till höger). Dessutom ska själva förgreningsdelen var löstagbar så att allting kan förvaras i mina vanliga modullådor (700×280 mm). Så det blev mycket pyssel med att få till kurvan till stickspåret, så den både blev jämn och samtidigt kapad med minimalt glapp i skarven.

Ta höjd för kapningen

Tricket var att dels bygga rälsunderlaget några millimeter längre – så att det blev perfekt längd när sågklingan tagit bort lite material. Dels gjordes rälsen lite längre så att jag kunde skjuta ihop den vid skarven och få bara några tiondelar glapp. Innan allt detta skulle dessutom kablar till strömmatningen lödas på ställen som skulle hamna bra till när allt väl var klart. Med en del funderande och planerande gick det hela faktisk bra!

Nu är nästa steg att löda ihop alla olika kablar till strömmatningen och se till att modulen blir körklar. Även det en del pyssel, då det blir många mindre rälsbitar på en modul med många växlar. Men det ska nog gå bra.

Kretskort till MMRC provat

När det gäller MMRC så är det enda som hänt att mina nya kretskort (för två växlar) har kommit och provats. Även om de inte är speciellt avancerade så var det skönt att se att de fungerade som de ska. Jag har även provat den hållare jag gjort för en Wemos kretskortsdator plus ett kretskort. Där fick jag göra några små justeringar, men annars fungerade hållaren bra.

Allting var på plats under träffen i Gävle, men själva programvaran var inte MMRC. Jag ville inte chansa på att vara beroende av ett system / programvara som var nästan helt otestad och utan reservlösningar. Istället ska jag under sommaren försöka koppla ihop allting här hemma och köra lite långtidstest i lugn och ro. Sen får vi se…

Signaler med MMRC

Under Gävleträffen diskuterades lite hur man skulle kunna ha flera blocksträckor mellan stationer och hur dessa skulle kunna hanteras mer eller mindre automatiskt. Som jag ser det, är logiken ganska enkel. Varje sträcka har en blockavkänning och två signaler – en åt varje håll. Sen låter man bara signalen styras av blockavkännaren på framförvarande modul. Säger blockavkännaren att det är tomt, visas grönt och vice versa.

MMRC växelstyrning med hållare, monterad i modul

Med ovanstående logik blir blocksträckan helt autonom och sköter sig själv. Sen är det bara vanlig TAM-hantering som gäller mellan stationerna. Det som kan bli utmaningen är att vid varje träff programmera signalerna så att de lyssnar på rätt blocksträcka. Men även det borde kunna lösas genom att signalerna får en del av sin konfigurering via MMRC. Här behövs lite mer funderande, men det är nog inte så svårt att lösa om man tänker till.

Förenkla MMRC

Under våren har jag funderat en del på detta med att MMRC är lite ”pratigt”. Egentligen är det ju ett engångsproblem för enstaka programmerare och inget som berör användarna, men det kan ändå vara värt att förenkla. Så min idé just nu är att ha vissa färdigdefinierade MMRC-adresser för vanliga styrningar, t.ex växlar, signaler och blockavkänning. Om man sen använder endast dessa färdiga adressdefinitioner så behöver man inte hantera de ”pratiga” adresserna.

Det är lite svårt att förklara, men förhoppningsvis kan jag i höst visa mer praktiskt vad jag menar. I vilket fall som helst bör detta underlätta lite för den som ska programmera klienter för MMRC. Fortsättning följer.


Publicerat

i

av

Etiketter: