Sverigemodul

Denna samling regler och rekommendationer har som mål att skapa mer enhetlighet när det gäller modelljärnvägsmoduler. Fokus ligger på 2R-moduler i skala H0 och tanken är att reglerna ska fungera som komplement och frivilligt tillägg till redan befintliga standarder.

Kraven är en påbyggnad på MMMs 2R-standard (version 2.3), men kan även hantera moduler byggda kombinerad 2R och 3R. För att bygga modulerna korrekt måste man läsa bägge standarderna så att man lär känna tilläggen och undantagen.

Målet med standarden är att få till mer enhetlig upplevelse av våra modulbanor, men samtidigt ge så stort utrymme som möjligt till individuella modulmiljöer. Standarden vill även vidga möjligheterna till flexibilitet när det kommer till 2R/3R och möjligheten till fler spårlägen vid gavlarna.

Gavlar

Gavlarnas överkant är raka och ligger 7-9 mm under rälsens övre kant (r.ö.k). De har hålbild samt övriga mått enligt MMM 2R-standard. En rälsbädd på 3-5 mm läggs ovanpå gavlarna för att skapa en banvall kring spåret.

En lågprofilgavel (enligt MMM 2R) blir då 97 eller 99 mm hög. Gavelhålen rekommenderas vara 12 mm för enklare anslutning till andra moduler.

Modulsidor

Det ska målas med grön färg NCS S 5010-G30Y på modulens långsidor.

Krav på färgval gör att modulerna blir enhetliga på en visning. Färgen är den som MMM 2Rs förr rekommenderade. Grön ger en mjuk övergång till landskapet, blir inte så snabbt fult vid hantering och gör inte att monterade paneler & annat blir svåra att se.

Rälsskarv

Rälsens anslutning till gavel ska vara av typen kant-i-kant, d.v.s det behöver inte vara plats för skarvjärn och rälsen ska gå ända fram över gaveln. Det finns inte heller krav på lödning av rälsen vid gaveln.

Rekommendationen är ändå att löda, använda tieplates eller på annat sätt ordentligt fästa rälsen vid gavlarna. Detta för att undvika att rälsen ”bryts upp” vid hantering av modulen.

Kurvradier

Det ska vara minst 600 mm radie i huvudspår. Övriga spår ska ha minst 400 mm radie.

Här underskrids MMMs 2R-regler (1000/800 mm) för att kunna använda fler rälstyper och ha modulbanor (läs kurvor) som passar mindre lokaler. Det rekommenderas ändå att ha minst 900 mm radie i huvudspår och minst 600 mm för övriga spår.

Fritt rum mellan rälerna

Mellan rälerna tillåts det sticka upp föremål max 1 mm ovanför r.ö.k, vilket då möjliggör punktkontakter för att kunna bygga kombinerade 2R/3R-moduler.

Här görs ett undantag från MMMs 2R-regler som inte tillåter någonting att sticka upp ovanför r.ö.k. För att säkert veta att modulen kan vara med på valfri 2R-träff, kan du istället följa MMMs regler.

Rälsfordons nedstickande delar

Ingen del på spårbundna fordon får vara lägre än 2 mm över r.ö.k. Rälsfordonets max-mått ska vara enligt NEM 301 (http://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html)

Detta är en skärpning av MMMs krav för att möjliggöra punktkontakter i rälsen för kombinerade 2R/3R-moduler.

Spårlägen

I tillägg till MMM 2Rs vanliga spårläge för enkelspår (140 mm från kant) är det i denna standard tillåtet med fyra extra spårlägen vid modulgaveln. De extra spårlägena placeras med utgångspunkt från enkelspåret, antingen 57 mm eller 109 mm från dess centrum. Det är tillåtet att ha valfritt antal (0-4) extra spårlägen vid varje enskild gavel.

Spåret 140 mm från framkant kallas huvudspårläge. Vid gavel måste finnas minst ett spårläge och det måste antingen vara huvudspårläget eller något av de två spårlägena 57 mm från huvudspårläget.

Spårläget 57 mm från huvudspårläget är valt med tanke på att vissa flexibla moduler då kan anslutas till MMM 2Rs vanliga dubbelspårsmoduler.
Spårläget 109 mm är valt efter Pecos dubbelspårsavstånd 52 mm, för att kunna hålla spåret så långt från modulkant som möjligt.
Observera att en modul utan huvudspårläget inte uppfyller MMMs 2R-standard.

Kantskydd

Spåren som ligger 109 mm från huvudspårläget ska ha kantskydd på minst 30 mm över r.ö.k. Kantskydd behövs inte för spårlägen 57 mm från huvudspårläget, då dess spårmitt ligger 83 mm från kanten

För kantskydd i bakkant rekommenderas en bakgrund och/eller huskulisser, medan framkantens skydd gärna tillverkas av plastglas eller liknande. Kantskyddet kan även vara en del av landskapet.
Observera att kantskyddet enligt MMMs 2R-standard ska vara minst 40 mm.

Anpassningsmoduler

För moduler som inte har huvudspårläget, rekommenderas att det finns anpassningsmodul(er). För moduler med flera spårlägen utöver huvudspårläget rekommenderas att det finns anpassningsmoduler där alla spår utom huvudspårläget avslutas med stoppbock eller liknande.

Tänk också på att anpassningar kan behövas för att moduler ska kunna användas på en vanlig träff för MMM 2R.

Allmänt om landskapet

Modulernas miljö och landskap ska spegla en svensk sommardag. Miljön bör inte alltför tydligt spegla en viss tidsperiod, utan hellre vara lite tidlösa. Men samtidigt är det inte meningen att begränsa friheten att avbilda olika miljöer.

Det viktiga är att försöka följa andemeningen i vad som kan vara ett sommarlandskap och att landskapet på en hel modulbana ska upplevas sammanhängande och naturligt. Det är inte meningen att begränsa möjligheten till individuella moduler, men tanken är ändå att det ska vara svenska miljöer som avbildas.

Det är även tillåtet att avvika från svensk sommardag, om man då låter landskapet göra en gradvis övergång som passar mot övriga moduler. Ett tips är att göra gradvisa och/eller naturliga övergångar och anpassningar mellan standardens och de egna miljöerna, alternativt att göra en skogsremsa, en bit åker eller ett vattendrag som avgränsare.

Landskap på hela modulen

Vissa delar av landskapet bör vara likadant på hela modulen, för att skapa det enhetliga intryck standarden strävas efter.

Räls & ballastens färg

Rälsen målas med Vallejo 70.871 Leather Brown på genomgående spår, men på övriga spår inom modulen är det tillåtet med något avvikande nyanser, exemeplvis genom att blanda i 70.981 Orange brown.

Som ballast används i huvudsak Polak 5313, Granit på alla genomgående spår. På lastplatser, stationer, industrier och övriga spår inom modulen är andra, närliggande nyanser tillåtet. Men det är fördelaktigt om övergången mellan nyanser/typ av ballast sker på ett förebildslikt sätt.

Det viktiga med färgvalet är att få till ett enhetligt utseende på spåren, mellan olika moduler. Har modulen en förebild med annan ballast, kan man använda denna inom modulen, men anpassa sig till föreskriven ballast någon centimeter innan modulgaveln.

Stenar & berg

Målas med Vallejos nr 70.991 (Dark Sey Grey) samt en svart wash av en del svartfärg och 5 delar vatten. Som mossa används Woodland Scenics T42 kompletterat med lite T44 ovanpå.

För än mer färgvariation, kan man måla med lite utspädd Vallejos nr 70.989 (Sky Grey) innan man lägger på wash. Men det kan naturligtvis finnas stenar och berg som avviker från standardens färger när man vill bygga en speciellt miljö.

Landskapet vid gavlarna

För att kombinera friheten att avbilda vad man vill på modulen, med kravet på att få ett enhetligt landskap, räcker det oftast med att anpassa modulens landskap den sista biten innan gavlarna. Hur när gaveln denna anpassning bör påbörjas kan ju variera med miljön man vill avbilda, så detaljerna lämnas åt byggaren att avgöra.

Antalet stenar, grenar och liknande ska gradvis minskas närmare modulgaveln så att det kan bli en naturlig övergång mot en angrändande modul som helt saknar sådant vid modulgaveln. Även höjden och tätheten på sly, buskar och träd bör mot modulgaveln anpassas till en angränsande modul som kan ha glest och låga sådana.

Marknivån den sista biten fram till gavlarna bör göras lite kuperad, så att vi undviker ett alltför platt landskap där.

Undvik att göra vägar eller vattendrag som fortsätter ut vid gavlarna. Det ser inte bra ut när modulen kopplas ihop med andra.

Att inte ha krav så stora krav på stenar, buskar, sly, etc är ett sätt att lämna så mycket frihet som möjligt åt byggaren, inom ramen för att ha enhetliga moduler. Och ett lite kuperat landskap vid modulgaveln gör att en rak gavelkant inte blir lika uppenbar.

Marken

Modulens underlag täck med limmat sågspån som sen målas mörkbrun färg (t.ex Woodland Scenics C1221 Raw Umber).

Sågspån kan förstås bytas mot liknande materiel och man kan även variera målningen genom att omväxlande använda Woodland Scenics C1228 (Green Undercoat).

Markvegetation

Som grund för markvegetationen används bitar av Polak Naturex 9015 och 9051. Använd mest 9015 och placera ut utglesade bitar av lövmattorna i olika områden som delvis går i varandra.

Lövmattorna bör inte täcka hela ytan, utan kanske 75-85%. Det gör inget att den målade sågspånen syns mellan lövmattorna.

Vill man ha samma landskap längre in på modulen, kan man få mer variation i det genom att strö i lite Woodland Scenics T42 och T44 här och där i lövmattorna. Man kan även komplettera med några områden Polak 2431 turf som mossa.

Gräs

Här och var i marken kan man sätta lite gräs/grästuvor. Som statiskt gräs används en blandning av 1 del Polak Flockdekor 8313 och 3-4 delar Flockdekor 8307. För färdiga tuvor används material med liknande nyans, exempelvis Polak 4123 och/eller 4135.

Buskar

Gör mindre sly av lövmattan Polak 9012 och buskar av Polak 9016. Buskar upp till omkring 3 cm får det gärna förekomma ganska mycket framåt gaveln. Placera gärna ut mer lägre sly än buskar.

Träd

Vid gavlarna bör det inte finnas större mängder av träd, då den ska kunna passa mot en modul som saknar dem vid gaveln. Enstaka träd fungerar och mindre slyträd som kan passa ihop med att det finns enbart buskar & mindre sly på grannmodulen.

Då träden inte bör förekomma så mycket vid ”yttre” gavlarna, finns det ganska stor frihet att utforma dem som man vill inom ramen för att vi bygger svenskt landskap.

2R/3R-moduler

För att möjliggöra 2R/3R-moduler, görs ett tillägg för sådana moduler:

  • Gul kabel ansluts till mittkontakterna
  • Gula kabelns kontakt ska räcka 200-400 mm utanför modulens gavlar
  • Gula kabelns kontakter ska vara stackbara eller ha tvärhål.

Moduler med spår som är omkopplingsbara mellan 2R och 3R ska ha tydligt märkt omkoppling med minst texten ”Körström”, ”2R” respektive ”3R”. Man ska sträva efter att 2R kopplas in uppåt eller åt vänster. Är olika sektioner individuellt omkopplingsbara, ska fler omkopplingar användas och tydligt märkas eller placeras så det tydligt framgår vilka spår som berörs.

Vid dubbelspår rekommenderas att varje spår har sin egen uppsättning anslutningssladdar och spåren ska då vara elektriskt skilda åt.

Tillbehör

Vid modulkörningar används normalt MRM-bussen för körhandtag. Till en sådan träff ska då varje modulägare ta med minst 1 st 3 m RJ45-kabel och ett MRM köruttag för varje påbörjad tre meter modul. Dessutom ska körhandtag ha adapterkabel för MRM-bussen.

Varje modul med mer än 10 m spår (t.ex. station eller magasin) bör dessutom ha följande extra tillbehör för MRM- och booster-bussen.

MRM-bussen

  • en Loconet-inmatningskabel
  • en Loconet avbrottskabel
  • en 12V-inmatningskabel/anslutning
  • en 12V/500 mA stabiliserad spänningsadapter

Booster-bussen

  • en 10 m Loconetkabel
  • en booster (LV101, LV102, TAMS B-4 eller Merg N1B)
  • en strömadapter på minst 50 VA till boostern
  • en LN-box (eller motsvarande) om boostern inte har genomgående Loconet-anslutningar

Detta är en skärpning av MMM 2R-kraven för att alla gemensamt ska bidra till körströms- och boosterbussen. MRM står för Model Railroad Multibus och är i princip detsamma som den s.k Eke-bussen.