Timmerlaster

Under en del skogspromenader brukar jag samla nedfallna tallkvistar. Anledningen är att de ska bli timmerlaster på mina O-vagnar.

Verktyg & färdigkapade kvistar

Jag har också kollat grenar från olika typer av träd/buskar och jag anser hittills att riktig tall passar bäst. Det får inte vara för grovt eller för gamla grenar, men heller inte för unga. Den nyaste utväxten på tallgrenar ser inte heller bra ut. Och så gäller det förstås att hitta grenar som inte är krokiga.

50 mm-längder

Jag samlar kvistarna i en låda där de får ligga tills jag får ett ryck och börjar kapa upp dem. När det sen är dags, väljer jag ut raka och lagom tjocka delar av kvistarna.

Låda med överblivna delar av kvistar

Det är ganska mycket av kvistarna som är oanvändbart, bara några procent av dem är raka nog att kunna bli timmer. Jag kapar kvistarna i 50-mm längder med hjälp av sekatör och linjal, för att sen snygga till snittytan med en brytbladskniv där det behövs.

Jag har provat att kapa både med bågfilsblad och olika knivar, men sekatören ger snyggast snitt hittills.

Limma timmerlaster

För att limma travarna har jag gjort en liten ”form” som är 50x28x23 mm (lxbxh). Det gör att virkesbuntarna ska få plats i Märklins Oms-vagnar.

Det är inte så svårt att bygga lager för lager, med en pincett får man bitarna på plats. Tänk på att fulare bitar kan läggas i mitten, där bara ändarna syns.

Buntar med timmer under tillverkning
Buntar med timmer under tillverkning

Jag limmar varje lager för sig med vanlig trälim och låter torka innan nästa lager byggs på. När bunten är klar tar jag två bitar ståltråd och virar runt som ”lastsäkring”.

På bilden nedan syns mitt allra första försök, där även stjälkar från en torkad blomma finns med. Dessa stjälkar blev inte lika bra, så nuförtiden blir det bara tallkvistar i mina timmerlaster.

Grenar som timmerlast på O-vagn
Egentillverkad timmerlast på O-vagn.

Comments are closed.