Powerpack i Z65

Jag köpte ett Jecos Z65 under 2017. Ljudnivån var ju kass redan från butik, så det har fått ny högtalare. Men sen är det detta med att tvåaxliga lok är så känsliga för dålig kontakt…

Powerpack = kondensatorer

I ett försök att kör Z65 med driftsäkert ville jag prova att installera kondensatorer i loket för att se om det blev mindre känsligt när det gäller strömupptagningen. Dekodern är ju förberedd så det är ganska enkel elektronik som behövs. Men den ska få plats också.

Via en MJ-polare fick jag köpa fyra små 100 uF kondensatorer som får plats i loket. Jag lödde ihop dem två och två (de ska parallell-kopplas) i små paket. Dessa paket får sen plats på sidan av hytten. Som en första säkerhetsåtgärd tejpade jag även en bit eltejp på motorn, för att undvika risk för kortslutning. Jag ska senare även fundera ut en lösning för att skydda polerna från kortslutning.

Dags att koppla

Inkopplingen skulle ske enligt ESU:s manual för dekodern, men mitt första problem var att få tag på tunn kabel. Det gick lång tid, men så kom jag på att jag hade några kabelbitar över från signaler jag köpt. Strax innan hade jag dessutom köpt en rulle grå, tunn kabel. Så nu var det dags att koppla.

Först lödde jag ihop motståndet med dioden. Därefter lödde jag ihop de bägge kondensatorpaketens poler, tvärs över lokets kretskort. Därefter kom det mest spännande; Att löda kablarna på kretskortet. Här är risken att man löder ihop två av kortets lödöar och gör en kortslutning som sen förstör dekodern. Jag trodde först att jag gjort precis så, men tydligen så ska den yttre lödön hänga ihop med motståndet alldeles bakom. I alla fall så är det inget som brinner när jag numera kör loket…

Slutarbetet

Till sist lödde jag ihop alla trådar tillsammans med motståndet/dioden. Här blir det lite pillrigt, men det är egentligen inte så svårt. Kom bara ihåg att förtenna allting innan du löder ihop och att vända dioden åt rätt håll!

Som man ser på bilderna har jag även använt lite krympslang för att minska risken för kortslutning. Allting ligger ju löst på lokets kretskort och där finns lödpunkter som man kan komma åt. Jag har lite mer kortslutnings-säkring att göra innan jag törs skruva tillbaka kåpan.

Provkörning

Jag har även hunnit provköra loket lite, men det är faktiskt svårt att avgöra om det blev något bättre med kondensatorerna. Jag har inte gjort några systematiska tester ännu, utan har bara märkt att loket fortfarande stannar vid större ojämnheter (läs slarviga modulskarvar) och någon växel. Men jag tycker det går bättre i övrigt.

Tanken är att jag framöver ska prova mer med olika inställningar och även försöka jämföra med andra lok på dåligt rengjord räls. Men det får bli en annan gång, nu är loket i alla fall körbart igen.