Efter drygt ett år har det hänt lite mer på container-fronten här hemma. Det är ju ett dilemma att olika tillverkare har olika sätt att fästa containrar på sina vagnar. För att inte tala om de olika varianterna på hur man delar 20 ft med 87… 😉
Mina papperscontainrar hade jag ju redan i tillräckligt rätt skala, men när jag gjorde dem hade jag ju inget sätt att fästa dem på vagnarna. Därför stannade projektet av.
Ny idé – en lastram
Men så blev plötsligt jag inspirerad av en diskussion om containrar på Svenskt MJ-forum. Jag har ju en 3D-skrivare numera och då finns plötsligt möjligheten att ta fram egna små prylar.
Jag klurade mycket och provade några utskrifter. Idén var att ha fästet i två delar; en del anpassad per vagnstyp och en del som man kan limma papperscontainern mot. Första försöket blev fel, för det gjorde jag efter NMJs containrar. De motsvarar 23 ft-containrar, så där passade inte mina 20 ft-containrar på 3D-utskriften.
Tredje gången gillt
Nästa försök fungerade bra på NMJ-vagnarna (Lgjs) men det gick inte att få konceptet att passa på en annan containervagn jag har (UGJs?). Men så på tredje försöket tror jag att jag fått till det!
Nu har jag en lastram som kan anpassas till de flesta vagnar – tror jag. Och en containerbotten som passar till alla lastramar, oavsett vilken vagn de är till. Lastramen kan även tas bort, så man kan köra med helt eller delvis tomma vagnar vid behov.
Nya papperscontainrar
Under testerna har jag samtidigt skapat två nya containrar; Volvo och Svelast. Bägge är 20 ft och jag tycker de gör sig bra på vagnarna. Tyvärr är ”ritningarna” inte helt färdiga, så jag har inte lagt upp dem på webbsidorna än. Ni får hålla tillgodo med fotografierna så länge.
Nu saknas det bara en ordentlig containerterminal i modulform. 🙂